czwartek, 7 marca 2013

Yemek - biber dolmasi

Powoli się ten blog zaczyna robić o jedzeniu :) no ale cóż poradzić... Jak narazie jestem jedynie lektorem języków i pierwszorzędną panią domu :D
Na powrót Edhema ze Stanów w niedzielę przygotować musiałam dla wytęsknionego Turka coś tureckiego. Ponieważ mam dosyć dodawania do wszystkiego koncentratu pomidorowego lub paprykowego, musiałam znaleźć przepis na coś bez owych produktów. Udało się :) tak też przedstawiam wam relację i przepis przygotowania Biber dolmasi.
Biber dolmasi to nic innego jak paprykowe (biber) "gołąbki". W ogóle nazwa "dolma" to nasz polski gołąbek, czyli nic innego jak faszerowane (wypchane) warzywo. Rodzajów dolmy jest wiele: paprykowe, bakłażanowe, kapuściane, itd. Dziś jednak wersja paprykowa, szczególnie polecana dla będących na diecie, gdyż jedna dolma ma zaledwie 260 kcal, a w środku warzywa, kuskus  brązowy ryż, oliwę z oliwek, no samo zdrowie po prostu.

Skladniki na 5 porcji:
- 10 papryk zielonych, średnich (tutaj jest to specjalna papryka, jasnozielona, nazywana "dolmową")
- 2 pomidory
- 2 szklanki ryżu (polecam brązowy, ja wymieszałam pół na pół z kuskusem)
- 3 średnie cebule
- 1 łyżka orzeszków piniowych (ja dodałam ciecierzycy, bo piniowe były śmiesznie drogie, myślę, że spokojnie można dodać migdałów, orzechów laskowych i jakiś innych małych orzeszków, byle nie słodkich)
- 2 łyżeczki mięty (suszona, mielona)
- 2 lyżeczki pieprzu czarnego (może być mniej dla tych co wrażliwszych)
- 2 lyżeczki cukru (polecam nierafinowany, bo zdrowszy)
- 1,5 łyżeczki soli
- pół pęczka natki pietruszki (tutaj są takie sporawe pęczki, więc wasz może być i cały)
- sok z połowy cytryny
- pół szklanki oliwy z oliwek

1.Cebulę obrać, pokroić w kosteczkę i wraz z orzeszkami usmażyć w 0,5 szklanki oliwy.
2. Ryż wypłukać i dodać do garnka
3. Gotować jakieś 10 minut i dodać sól, miętę, pieprz, cukier, pietruszkę, sok z cytryny.
4. Dusić na małym ogniu około 20 minut. (pilnować, żeby się nie przypaliło)
5. Papryki umyć, obciąć główki i wydrążyć.
6. Wypełnić papryki powstałym nadzieniem i zamknąć plastrem pomidora.
7. Ułożyć papryki w garnku. (garnek nie może być za duży, papryki mają stać pomidorem do góry ciasno, żeby się w trakcie gotowania nie przewróciły, bo wszystko wylezie :) )
8. Dodać gorącej wody po sam czubek.
9. Dusić na małym ogniu aż zmiękną (około 30 minut powiedzmy)

Tadam! Mamy gotowe biber dolmasi :) Podawać z pilavem lub na modłę polską z ziemniakami lub chlebem. Popijać ayranem.


Zachęcam do wypróbowania farszu z innymi warzywami- bakłażanami, kabaczkami, cukiniami a nawet w normalnych gołąbkach. Bawcie się dobrze :)

 A oto foto-relacja z niedzieli:
ryż z  kuskusem


przygotowana do krojenia cebuli :)








zamykam papryki modląc się, żeby się udało :)

po ugotowaniu

to czerwone to ostry sos, który zrobiłam z koncentratu paprykowego, bez którego mój przyszły mąż żyć nie może :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz